Inhoud
Ondernemers hebben anno 2022 een eigen website nodig. Een goede site is namelijk het visitekaartje van je bedrijf. Sterker nog, wanneer mensen iets van je willen en zij zien dat je geen site hebt, dan is de kans groot dat zij met je concurrenten in zee zullen gaan. Het is daarom sterk aan te raden om te zorgen dat je een site laat bouwen wanneer je jezelf op de kaart wilt zetten. Potentiële klanten kunnen dan je site bekijken, zien wat jij voor hen kunt doen en je vervolgens een mailtje sturen om met jou in contact te komen. Wat moet je allemaal doen om een goede site te krijgen? In dit artikel geven we je de belangrijkste tips.
Een website laten maken is meer dan alleen een site laten ontwerpen
Sommige mensen zien een site als een soort folder die je even laat drukken. Dat is echter te simplistisch gedacht. Je moet namelijk zorgen dat je niet alleen een website maken laat, je moet ook zorgen dat deze vervolgens op een server kan ‘draaien’. Zie het als een film die je afspeelt: deze kan zonder speler niet vertoond worden. Je moet daarom altijd zorgen je een goede webhost kunt vinden. Dit is de server die zorgt dat je site ook echt goed functioneert. Het is doorgaans niet verstandig om op de kosten van de webhost te beknibbelen. De kosten zijn al laag en dus kun je het beste voor goede kwaliteit gaan. Zo weet je zeker dat je een goede site krijgt die ook vlotjes werkt.
Welke naam geef je jouw site?
Als je een naam moet kiezen voor je site, dan is het verstandig om iets te kiezen wat gemakkelijk te onthouden is. Kies je namelijk voor een heel exotische domeinnaam die moeilijk te spellen is, dan zul je veel bezoekers gaan mislopen. Kies daarom voor een naam die kort is en waar weinig verwarring over kan ontstaan. Pas daarom ook geen woordgrapjes toe of alternatieve spellingswijzen omdat dit er vaak toe leidt dat je bezoekers moeite hebben om je site te onthouden. Check ook altijd goed of je naam nog wel vrij is voordat je de naam al helemaal doorvoert in je huisstijl.
Welke extensie moet je kiezen?
De derde en laatste tip die wij je willen geven, is om te kiezen voor een exentensie die bij je bedrijf past. Heb je een non-profit organisatie, kies dan voor ‘.org’. Wil je de hele wereld bereiken, ga dan voor een ‘.com’ extensie. Wil je spullen verkopen en moet het gelijk duidelijk zijn dat je een webwinkel bent, dan kun je voor ‘.shop’ kiezen. Wil je de kosten laag houden, kies dan voor minder bekende extensie. Dit maakt het echter wel lastiger om de naam van de site te onthouden.