Inhoud
Er heerst een structureel personeelstekort in de techniek. Vandaag de dag blijven er gemiddeld 60.000 vacatures onbeantwoord. Werkzoekenden hoeven niet meer te vechten om een baan. Het zijn juist de bedrijven die er alles aan doen om nieuw personeel aan te trekken. Dit heeft grote gevolgen. Door het steeds groter wordende tekort dreigt bijvoorbeeld ook de energietransitie in ons land gevaar te lopen. Bovendien zal het tekort – indien er niets wordt gedaan – de komende jaren enkel toenemen. De vergrijzing in de sector is duidelijk zichtbaar. De meeste technisch geschoolden zijn tussen de 40 en 65 jaar. Als jongeren deze gaten niet zullen opvullen, zit de technische sector over enkele jaren nog meer in de problemen.
“Ik zoek technisch personeel”, zo start je jouw vacature. Maar al snel kom je tot de conclusie dat dit niet meer genoeg is. In de huidige tijd moet je er alles aan doen om goed personeel binnen te slepen. En dat is een hele klus. Maar wat zou jij als ondernemer kunnen doen om het personeelstekort tegen te gaan? En welke stappen zijn vanuit de overheid al genomen?
Investeren in onderwijs en verbeteren instroom
De overheid trekt jaarlijks miljoenen uit om werken in de technische sector aantrekkelijker te maken. Zo wordt er veel geld geïnvesteerd in het verbeteren van het onderwijs. Op dit moment hebben veel technische opleidingen een slechte reputatie. Hierdoor is het voor jongeren minder aantrekkelijk om een dergelijke opleiding te kiezen.
Daarnaast wordt er geïnvesteerd in iets wat zij de ‘gouden poort’ noemen. Dit houdt in dat het toekomstperspectief van technici beter moet zijn. Het personeel moet niet alleen aangetrokken, maar ook behouden worden. Als ze van baan willen veranderen binnen de brede technische sector, dan moet dit ook aangemoedigd worden. Zo geniet men van jarenlange baanzekerheid.
Stel een interessante vacature op
Loodgieter gezocht? Dergelijke advertenties vind je in overvloed online en in de kranten. Bij personeelstekort binnen je eigen bedrijf is het dan ook belangrijk om een interessante vacature op te stellen. Eentje die de aandacht trekt. Waarmee je mensen direct voor je kunt winnen. Een die laat zien hoe speciaal jouw bedrijf is.
Hierbij denk je natuurlijk aan een marktconform salaris, maar dat vind je tegenwoordig overal al. Bedenk daarom goed welke dingen je nog meer kunt aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan een fijne werkplek. Onderscheiden jullie je bijvoorbeeld van de rest door de wekelijkse borrels en verschillende bedrijfsuitjes? Noem dit dan gerust. Probeer tevens perspectief voor de toekomst te geven. Jongeren willen zich verder kunnen ontwikkelen. Het is fijn als je hier als werkgever aan bij kan dragen.
Werk samen met een opleidingsinstituut
Het is tegenwoordig vrijwel onmogelijk om enkel goed geschoolde mensen aan te trekken. Hier is gewoon een groot tekort aan. Daarom is het verstandig om je zoektocht te verbreden. Niet alleen op zoek te gaan naar mensen met de juiste kennis en ervaring, maar ook de zogenaamde zij-instromers. Die hebben wellicht nog geen ervaring, maar wel de benodigde motivatie. Door samen te werken met een opleidingsinstituut als Strevon, ben je in staat om te investeren in de toekomst. Je trekt mensen aan die weliswaar het vak nog moeten leren, maar uiteindelijk echt een waardevolle toevoeging kunnen zijn voor het bedrijf.